Investeren in langdurige relaties

Wijco Technics mag een aantal grote namen tot het klantenbestand rekenen. Coolblue, Tesla, Action, Lidl, het zijn zomaar enkele opdrachtgevers. Het installatiebedrijf uit Oldenzaal biedt innovatieve oplossingen op het gebied van elektrotechnische én werktuigbouwkundige installaties. “Wij kennen geen angst voor grote opdrachten.”

Een aantal jaren geleden leek Wijco Technics misschien nog een kleine speler op de markt. Inmiddels kloppen bedrijven uit binnen- en buitenland bij het installatiebedrijf uit Oldenzaal aan. In korte tijd is Wijco enorm gegroeid, legt directeur John Temmink uit. In 2013 startte hij het bedrijf met een man of acht. Inmiddels staan er vijftig personeelsleden op de payroll. En daar komt een flexibele schil van nog eens vijftig mensen bij.

Retail en utiliteit

“We zijn gestart vanuit de retail”, vertelt John. “Maar langzamerhand is er een verschuiving zichtbaar. Inmiddels valt het grootste gedeelte van onze klussen onder utiliteit.” Distributiecentra, enorme hallen, winkelketens. Wijco draait er de hand niet voor om. Dit najaar bouwt het bedrijf in Roosendaal het grootste distributiecentrum ooit voor Albert Heijn. John: “Wij krijgen veel klussen omdat we als general contractor de hele bouw aan kunnen nemen. Van wanden tot plafonds en van klimaat tot schilderwerk. Wij regelen het.” Wijco voorziet klanten van advies en maakt op basis daarvan een ontwerp. Daarnaast heeft het dus ook een uitvoerende rol.

Vaak bu’j te bang

Dat het in korte tijd hard is gegaan, ziet John ook. Zijn overtuiging is dat dit te danken is aan het enthousiasme van zijn mensen. “Flexibiliteit is een grote kracht. En daarnaast kennen we geen angst.” Het Twentse gezegde ‘vaak bu’j te bang’, klinkt in het Oldenzaalse kantoor regelmatig. “Inmiddels weten klanten dat ook. Als zij denken ‘dit is onmogelijk’, dan bellen ze ons. Zij weten ‘Wijco lost het wel op’. Zo kwam Tesla bijvoorbeeld ook bij ons. Tesla had in Londen ‘last minute’ een gigantisch probleem. Toen zijn wij ingevlogen.”

Internationaal karakter

Behalve in Oldenzaal is er een vestiging in het Duitse Bad Bentheim. Ook daar heeft Wijco de connectie met toonaangevende merken aan te danken. “Er zijn maar weinig bedrijven die net als wij een internationaal karakter hebben. Doordat we ook over de grens zitten, weten we veel van de Duitse markt. In Duitsland gelden namelijk hele specifieke wetten en regels.” Wijco is volgens John in staat om verschillende partijen te verbinden. “We werken met vaste aannemers en andere partners, zoals Lowik Bouw uit Almelo. Dat levert ons ook weer voordelen op. Lowik mag bijvoorbeeld het nieuwe pand van Kees Smit Tuinmeubelen bouwen, wij mogen de installaties doen.”

Familiebedrijf

Het bedrijf mag dan grote klanten hebben, in de basis is Wijco nog steeds hetzelfde als in de beginjaren. Een familiebedrijf in hart en nieren. “We zijn een relatief jonge onderneming. Met jonge medewerkers die echt vechten voor de tent. Ergens overnachten omdat de klus snel af moet is geen enkel probleem. De voorbereiding van een klus neemt vaak maanden in beslag en vereist militaire precisie. Als we eenmaal uitvoerend bezig zijn is het gewoon rammen. En dat kunnen we.”

Investeren in relaties

John hecht waarde aan langdurige relaties. “Dat is denk ik de rode draad bij Wijco: terugkerende klanten. Wij willen echt bekend staan als partner voor leveranciers en klanten. Continuïteit vinden we belangrijk. Het gaat voor ons niet om de hoogste winst, maar om de verbinding die je aangaat met een klant.” Zo’n hechte relatie is er ook met Scharenborg bedrijfsverzekeraars. Al jaren mogen zij de belangen van Wijco behartigen. “Zij regelen alles op gedegen wijze en zijn zowel vriendelijk als zakelijk. Met Remko Wiggers hebben we een goede relatie. Eentje op basis van vertrouwen. Ik zou Scharenborg ook echt onze partner noemen.”